söndag 27 januari 2013

Månadens Pyssel - Januari

Fiffiga systrar fortsätter med sin pysselutmaning även på den här sidan nyår. Eftersom jag var lite slarvig när jag läste temat för utmaningen så missförstod jag det hela. Det betyder att jag har spenderat den här helgen med att virka som en besatt. Det gör inget för jag ville göra prylen i alla fall, den blev bara färdig lite fortare.

Jo, men temat var ju inredning och inget annat. Eftersom jag tydligen inte är riktigt läskunning trodde jag att det var virkad inredning. Så det bidde en brödkorg.

 
Nu har jag inte varit sådär överambitiös att jag har suttit och hittat på det här mönstret själv. Jag hämtade det från Drops. Jag tycker att det är ganska så bekvämt att virka efter mönster. Det trevliga är att man vet på en gång hur mycket garn som kommer att gå åt. Nu har jag ju problem att följa både mönster och recept till punkt och pricka så jag var tvungen att ändra färgerna lite. 

Vi går ju mot ljusare tider och då känns det härligt att plocka fram pastellerna. Jag har använt Drops egena garn "Paris" i färgerna "Natur" (17), "Ljusrosa" (57) och "Persika" (27). Till den här brödkorgen gick det åt lite drygt 3 nystan av Naturfärgen. Då virkade jag hela botten i den och började inte med ränderna förräns upp på kanten. De andra två färgerna gick det ett nystan vardera.

Något som inte står i mönstret är att kanten på korgen kan vikas ner. Vill man göra detta så ska man inte glömma att flytta garnändarna som löper mellan ränderna till korgens rätsida där man vill att nerviket ska börja. Jag löste det så att jag helt sonika vände ut och in på korgen och lät avigsidan bli rätsida för det som skulle vikas ner.

Jag har även precis påbörjat en lite mindre version (den här blev ganska så stor) som jag tycker känns lite mer lämplig för vår lilla familj. Vi har åtminsone inte än, tonåringar som äter så mycket bröd att den här korgen fylls upp.

2 kommentarer:

nattugglan sa...

vadååå.. jag trodde oxå att det skulle va virkat ..Det stod nog så.. virkad inredning..så jag har oxå virkat som besatt..o ännu är jag inte klar.. men snart..jag har ju på mej ända till söndag..hihi-Din brödkorg eller åt frukt..va jättefin!!!!

Fiffiga Systrar sa...

åååå vilken fin brödkorg! Men vad synd att du missförstod. Hoppas inte att vi var otydliga!
Era fina bidrag visas i morgon! Kram emelie