fredag 21 december 2012

Julens viktigaste

Skinkan är helt klart underordnad. Sillen, vem bryr sig? Lax, ägghalvor, syltor och revbenspjäll känns så oviktigt om inte den här står i kylen. Chokladkolan.

Så länge som jag kan minnas så har min far kokat chokladkola till julen och bakat chokladbullar till midsommar (någon som ser ett mönster här?). Kolan kokades ganska så nära julafton och sen satte sig hela familjen runt köksbordet för att slå in kolan i smörgåspapper. Jag trodde alltid att det var pappa som var upphovsmannen till detta recept, men icke! Det visade sig att det faktiskt var pappas syster, min faster.


Något år kokades kolan i god tid innan julafton. När julafton väl kom fanns det inte många kolor kvar. Ett år smygkokade jag och pappa en omgång som vi kalasade i oss när det bara var han och jag. Jag minns att vi skar kolan i långa strimlor, ca 2 cm tjocka. Det var en fullkommlig orgie i chokladkola.


Jag har tagit över receptet men är, som ni förstår, långt ifrån ensam om det. Jag tänkte att jag skulle dela med mig så att fler får möjlighet till himmelriket. Eftersom jag har börjat utveckla min sida, så har taggen "mina små goda" fått en egen liten sida. Den kan det vara skoj att hålla koll på.

Håll till godo.

1 kommentar:

Malin på pastill.nu sa...

ser både gott och fint ut! du är en riktig bakdrottning du :-)