tisdag 27 november 2012

Månadens Pyssel - November

Jag har bestämt mig för att jag ska vara med i min första pysselutmaning, ever. Det känns lite spännande och pirrigt eftersom tjejerna som håller i utmaningen är så rackans kreativa så det är nästan att Martha her selfe bleknar i jämförelse. Jag menar, de här tjejerna gör ju allt själva, inte deras produktionsteam ;).

Anyhow! Månadens pyssel var det. Eftersom det är november och nu börjar det lacka på allvar (börjar känna mig lite småstressad, man vill ju så mycket) så var ju temat för pysselutmaningen; Jul.

Of course, my horse! Här ska det julpysslas! Eftersom jag är oändligt pretto och egentligen inte vill visa upp FUBARs så får ni här nu den virkade och dessutom filtade lilla tomten.

Jag gillar dem verkligen skarpt och vad som är än roligare är att det är mitt mönster helt och hållet. Jag hittade på själv! Mäkta stolt måste jag erkänna. Så här kommer en liten beskrivning om hur jag gjorde.


För att göra tomtarna har jag använt rött, grått och lite hudfärgat garn. Rekommendationen på garnet var att använda virknål nr.3 så för att få så täta maskor som möjligt så använde jag en virknål nr. 2. Jag har också använt träplattor, där ena sidan är platt och den andra välvd, från panduro som är 40 mm i diameter. Träplattan använder jag och lägger i botten på tomten så att den ska stå stadigt. Det funkar också bra att klippa ut en rundel i riktigt styv kartong. Jag har även klippt och kardat lite ull från grannens får (Neeeej, det gjorde jag inte alls, köpte den på panduro också!) och införskaffat en filtnål. Det behövs också lite stoppning till tomten.


Själva virkbeskrivningen hittar ni här (jag har utökat med en sida...). När alla delarna är virkade så stoppar man kropp (glöm ej att stoppa ner träplatta/kartongbit först!), näsa och även hatten lite. Hatten stoppar jag så att jag ska kunna forma till den så den blir fint böjd.

Sen är det dags att montera ihop den. Hatten fäster jag så att den är förskjuten frammåt. Alltså så att brättet över den delen där näsan ska vara sticker ut mer än på baksidan. Näsan syr jag fast strax under hatten. Jag ville att det skulle se ut som om hatten vilade på näsan.

Sista steget är att filta fast ullen. Det är inte svårt utan man sticker bara filtnålen in i tomten med ullen utanpå så fastnar ullen där. Tänk på att ullen blir väldigt platt och kompakt när den filtas så fäst den med en smal kant precis under hatten och runt näsan. Jag fluffade även upp ullen lite och filtade fast den längs nederkanten på tomten.


Sådär ja! Nu har vi gjort oss själva en liten luden tomte. Personligen så tyckte jag att det var så roligt att jag har börjat få en mindre tomtearmé här hemma.

Men jag tror jag vet både en och två som skulle bli jätteglada för några virkade tomtar i julklapp!

Tack för mig för den här månaden!