onsdag 19 september 2012

Bubbel och sprak

Jag är ju ständigt på jakt efter bra gå-bort-presenter. Jag verkligen h-a-t-a-r att komma tomhänt till folk som tagit sig tiden och orken att bjuda över mig och min familj på något trevligt. Min favvo är att ge bort en svulstig "gottekorg" med lite goda kakor och skorpor, någon hemlagad (eller fin köpt om det kniper) marmelad, gärna något trevligt godis och kanske någon tesort. Men det fattar ju vem som helst att en såndär korg går loss på ganska så många kronor om man köper det. Alternativt måste jag planera i veckor i förväg för att hinna tillverka allt. När det blir sådan press är det liksom inte så kul längre.

Förr i världen, när det inte fanns en Lill-Fisa, så hade jag inga problem att hålla på med såntdär. Men nu förtiden... tja, det kan vara asroligt och värsta terapin och skaparglädjen men det kan också bli ett enormt stressmoment som slutar i att jag står och fräser till övriga familjen och är inte alls det minsta lilla Martha Stewart.

Så ok, fina gå-bort-presenter som inte gräver medelstora hål i plånboken och som inte tar ett decenium för en småbarnsmorsa att göra. Ja, ni som har varit med ett tag har ju läst om mitt scones-kit. En present uppfunnen i vild panik men, om jag får säga det själv, blev himla bra! Men det bästa är ju det som man kan göra när man har tid och som man kan förvara nästan hur länge som helst så det bara är att ta fram, slå in på något trevligt sätt och ta med.

Då hittade jag det här! Innan jag visste ordet av hade jag klickat mig vidare och var hamnade jag om inte.... Well hello, Martha!

Jag började göra den första satsen... Det blev en komplett FUBAR (för er som inte vet, Fucked Up Beyond All Recogniton). Jag hatar att misslyckas så jag börjar fundera på vad felet var. Skiten liksom jäste och bubblade och då slog det mig, för mycket vatten!

Gör om och gör rätt! Lite, lite vatten i taget som noggrant arbetas in (om man lyssnar på blandningen kan man ibland höra att den "fizzar" då måste man blanda, blanda, mera, mera, så det slutar). Då blev de så rackans bra! Kolla bara!

Till er som undrar (Erica, du undrade, med rätta, sist...) så är det badbomber. Typ samma sak som man kan köpa på LUSH! Fast inte lika... välgörande, eller nåt! Men roligar för man har gjort dem själv! Det är bara att erkänna, jag är så jävla pretto att jag tycker det är lite jobbigt att ge bort något jag INTE gjort själv... Fast det måste ju vara bra också.

2 kommentarer:

Erica AKA Tomtens Dotter sa...

Ahhh... Jag trodde att det var några jättemisslyckade muffins eller nåt i förra inlägget. Men dessa bilder behöver ju inte ens nån förklaring :-)

Det här är annars en perfekt gåbortpresent: http://tomtensdotter.se/2012/august/chilisylt.html så är det bara att gå in i matbutiken och komplettera med en bit gorgonzola :-) Men å andra sidan så känns det som att du inte behöver det tipset - inte med så fina badbomber!

Malin på pastill.nu sa...

Så himla fina! Och bilderna är så vackra!