onsdag 19 september 2012

Att omfamna det man hatar

Ni som känner mig vet att jag har ett dunkelt förflutet som restaurantanställd. Eller barslyna som vi kärleksfullt kallade oss själva för. I detta yrke finns det två, nä tre saker man tycker riktigt illa om. Det är när gäster försöker påkalla ens uppmärksamhet genom att skrika "hallå/hörru", knäppa med fingrarna eller, Gud bevars, vissla efter en. Sorry liksom, men jag kan inte minnas att jag har en svans och gillar att jaga bollar och pinnar. Folk som visslade brukade bli ombedda att gå ut med sin hund för det var inte tillåtet med djur i serveringslokaler.

Jag jobbar inte på krogen längre men idag såg jag en som gjorde det. Hon var ute och rörde på sig på gatan i sin arbetsuniform. Gissa vad som stod på hennes rygg? "hörru". Jag satt och fnissade på bussen och tänkte att det är helt rätt. Omfamna det du hata!

Inga kommentarer: