måndag 27 augusti 2012

Mot höstrusk, vinter och pysseltider

Idag var det verkligen höstkänning när jag cyklade till jobbet. Lill-Fisan hade fått både fleecen och mössan på sig (som hon drog på sig himla glatt) och jag själv trampade iväg i fullt regnställ.

Vid den här tiden på året så glömmer jag bort min trädgård (balkong) totalt. Allt vissnar och förfaller, i bästa fall klipper jag ner allt det döda och i värsta fall få det vara kvar till nästa vår när min lust att se saker växa kommer tillbaka. Min pyssel lust och inspiration kommer tillbaka så nu tänkte jag att jag skulle lista några av de roliga saker jag kommer att roa mig med under alla ruggiga höst och vinterkvällar.

  • Vi kommer pyssla med lite smyckestillverkning. Framför allt har jag fått för mig att jag vill ha massor med armband. Alla armband jag hittar i butiker är SVINDYRA! Så jag bestämde att jag gör dem själv istället.
  • Jag tänkte att jag måste prova att göra egna tvålar och slå in dessa lite fint. Tänkte att det är ju en superhärlig gå-bort-present att ha med sig.
  • Jag kommer naturligtvis att göra egna julkort och jag tänkte att i år ska jag prova embossing. Är det någon som håller på med det så undrar jag om det går lika bra att använda en hårtork att värma embossingen med eller behöver man verkligen den där embossingvärmaren???
  • Jag har också tänkt mig att pyssla lite med ljusdekorationer, något jag heller aldrig har gjort. Men jag tänker, hur svårt kan det vara? Dessutom är det ytterligare en pryl som är sjukt trevlig att ge bort!
Sen kommer jag säkert att både sy och virka och prova på lite textiltryck. Jag kommer nog också att baka och dekorera lite olika kakor, men jag känner att med de här ideérna så kommer jag inte sitta sysslolös särskillt många kvällar den här hösten.

4 kommentarer:

Malin på pastill.nu sa...

Låter som helt fantastiska ideéer :-D Gillar speciellt smyckespyssel och ljusdekorationer :-)

Erica AKA Tomtens Dotter sa...

Hej
Angående embossing: hårtork funkar inte, den håller helt enkelt inte tillräckligt hög värme för att smälta pulvret. Jag har aldrig brytt mig om att köpa någon särskild embossingfön dock. Först värmer jag glöggen, och sen håller jag det embossade över spisplattan :-) Funkar utmärkt!

Fisan sa...

Tack Erica! Det var bra tips! Glöggen först, embossing sen...

Helen sa...

Tycker inte du ska ta hårfönen, den kommer att blåsa bort pulvret;) Det är himla smidigt med en embossingfön, men det beror ju lite på hur mycket du ska embossa. Jag började med att värma över plattan för att se om jag tyckte det funkade bra att embossa och sedan önskade jag mig en fön i present;)