söndag 19 augusti 2012

Lyx på 2000-talet

Är det bara jag som anser det vara lyx att ha egenplockade blåbär och smultron i frysen? Eller som blir lyrisk av tanken på de små burkarna med jordgubbssylt, rabarberchutney och hallon/persikosylt uppe i skåpen. Snart får de sällskap av pappas lingonsylt också. Jag är på god väg att fylla ett skåp med dessa härlig burkar. Det är till och med så illa att jag nu inte har fler tomma glasburkar kvar.


Jag tycker det är lyx med hemmagjord sylt, blåbär jag har blivit sönderbiten av myggor för att plocka och smultron som jag plockade medan Lill-Fisan sov, så hon inte skulle äta upp alla.

Jag önskar jag hade så mycket tid att jag kunde fylla min ena frys med sånthär. Men det har jag inte för lyx på 2000-talet är tid att göra det man vill på. Det har man inte för mycket av.

1 kommentar:

Erica AKA Tomtens Dotter sa...

Sylt är något jag tar mig tid att göra. Men precis som du har jag en snäll förälder som förser mig med just lingonsylten.
Köpt lingonsylt går tyvärr inte att äta. Den smakar bara socker. Jag vill att den ska vara syrlig och kittla lite på tungan.