söndag 25 mars 2012

Söndag i solen

Det har varit en helt fantastisk dag här i Stockholm idag. Solen har lyst och jag och Lill-Fisan passade på att ta med mormor och morfar till Skansen. Det var jätteroligt, tyckte Lill-Fisan. Man kunde jaga hönor, kolla på björnar och klättra på små berksklackar. Något som var väldigt ovanligt med denna dag var att alla fyra lodjuren (!) låg ute och solade sig. Skansken är ett av favoritställena i vår familj och jag kan säga att jag faktiskt inte ens kommer ihåg sist jag såg ett lodjur.

Men sol ger vårkänslor, det är sommartid idag och vad passar då bättre än att prova den idén jag fick här i veckan, helt i solens tecken och färg. Citronrutor med crunch.



Jag har en förkärlek för småkakor. Vad som gör det ännu bättre är om de verkligen är små. Det ska inte behövas mer än ett par tuggor för att få i sig en kaka. Är de så små så kan man ju äta så många fler sorter innan det blir för mycket.


Detta är en skruen kaka och de är ca 2 x 2 cm stora, dvs två härligt friska tuggor med knaprig toppen. De blev verkligen så bra som jag hade inbillat mig att de skulle vara. De behövde dock ganska så lång gräddningstid, uppemot 30-35 min på 175 grader.




Men de blev helt fantastiska. Ett väldigt trevligt avbrott i de annarns så söta kakfaten med en liten kaka med en soligt syrlig touche.

Inga kommentarer: