onsdag 21 mars 2012

Min senaste mani

Som jag har skrivit tidigare så är min senaste mani virkning. Det hela började med ett inlägg hos Fiffiga Systrar. Det hela blev ju inte mindre lockan av att min vän och kollega Fröken Pyssel hade malt på om virkning i, säkert, 2 månaders tid. Så jag ringde lilla mamma och frågade om det kunde vara så att hon hade lite garn och virknålar till övers och jovisst hade hon det!

Jag började virkar rosorna som Fiffiga Systrar hade skrivit om. De blev förvisso färdiga men inte ihopsydda, men det berodde mest på att det var så himla roligt att virka. Det var så roligt så innan jag visste ordet av så hade jag beställt både mönster och garn till en fantastiskt söt liten barnmössa.

Jag tror att det tog mig ca 2-3 dagar att virka färdigt den här mössa (den melerade med gul kant och blommor) och av bara farten blev det en till. Den blev tyvärr inte så himla bra. Jag, så att säga, virkade den på fri hand, utan mönster, så det blev lite märklig form på den men likväl väldigt söt!



Den är ju inte så himla tätt virkad så jag gjorde ett försök att fleecefodra den men insåg att den då inte går ner över öronen på Lill-Fisan. Bummer! Då försvinner ju liksom idén med att kunna ha den när det är lite kallare... Jag kanske skulle ta och bara sy ett "längre" foder (det finns mer virkad mössa att expandera i om ni förstår vad jag menar) så kanske det går att dra ner mössan gosigt nerför öronen.

Let's give it a go!

Egen notering: Den blev lite bättre av att jag förlängde fodret. Då kunde fodret expandera med resten av mössan. Men det hade nog inte skadat med ett virkat varv till eller två... eller fem...

1 kommentar:

Malin på pastill.nu sa...

Jättesöta! Gillar verkligen den gula <3