onsdag 4 januari 2012

Leker pojkar och flickor olika?

Med anledning av en raljerande 4-åring på YouTube så skriver jag det här nu. Sedan jag födde ett litet flickebarn har jag uppmärksammat mer och mer allt som skrivs om hur det vuxna samhället, medvetet eller omedvetet, försöker stänga in våra barn i föreskrivna könsroller. Flickor ska vara små, söta, utveckla ett stort känsloliv och fokusera på att ta hand om alla andra och inte så mycket sig själva. En flicka som tänker på sig själv är nämligen egoistisk, det är fult att vara flicka och ego. Pojkar däremot ska vara busiga och skrikiga, ägna sig åt vilda lekar och inte funder så mycket över sina känslor. En pojke som uttrycker och är i kontakt med sitt känsloliv är lite bögig.

En bransch där allt det här blir extremt tydligt är leksaksbranschen. De leksaker som pojkar förväntas köpa och leka med är i färgglada förpackningar och av märken som lego och playmobil och det finns häftiga actionfigurer, bilar och annat kul som vilken unge som helst skulle vilja leka med. Det finns en uppsjö av valmöjligheter.


På hyllorna där det finns leksaker som flickor förväntas leka med så är allt rosa och det finns dockor. Det finns också tillbehör till dockor. Det finns också leksaker som väldigt bestämt visar vad flickor borde syssla med, såsom leksaksspisar, leksaksmat, dockserviser, leksaksdamsugare, leksaksstrykjärn och så vidare i hushållet och hemmets oändlighet. Jag bara frågar, vem skulle välja ett leksaksstrykjärn framför ett piratskepp? Inte jag i alla fall.

För länge, länge sedan så läste jag en artikel där ledningen på Lego var bekymmrade. Det hade visat sig i marknadsundersökningar att flickor slutade leka med lego runt 4-årsåldern. Lego var helt lamslagna. Hur kunde detta vara? De har ju produktutvcklat fram en rosa "flickserie". Varför ville flickorna inte ha den. Jag blev lite upprörd över det här och skrev till legos kundavdelning och frågade hur puckade de egentligen var. Då var denna serie i princip färdiga hus och stall i lila, rosa och ljugult. Det fanns inget kreativt inslag överhuvudtaget. Vad är det frågan om? Tror man inte att flickor vill bygga och vara kreativa? När jag nu surfade in på företagets hemsida ser jag till min glädje att de har tagit bort denna gräsliga serie. Meeen, den är ersatt med en ny serie som jag faktiskt tycker är minst lite dålig.

Denna "flickserie" är baserad på barbieliknande dockor. Bitarna är stora "block" så något byggande eller skapande är inte förväntat av flickorna. I denna serie finns det sedan en handfull olika modeller. Lego undrar nu alltså varför flickor över 4 år ratar Lego. För mig är det ingen överraskning alls. Om man tittar på övriga sortimentet är det överfullt av brandstationer, polisstationer, bilar, rymdskepp, Indiana Jones action med mera, med mera. Det finns också gott om utrymme för skapande och byggande, något som är själva grundgrejen med lego. Alltså, 98% av Legos sortiment är sådant som de flesta associerar till pojklek. Många småpojkar identiferar sig med polisen, brandmannen, Luke Skywalker och cpt. Jack Sparrow. De flesta tycker att det de kan identifiera sig med är kul. Jag kan tycka att mycket i Legos sortiment är oerhört riktat mot vad man förväntar sig att pojkar ska leka med, action, kreativitet och bilar. En väääälidgt liten del riktar sig till vad man förväntar sig att flickor vill leka med, färdiga ridskolor (inget kreativt utrymme alls i jämförelse), affärer, skönhetssalonger och ja, allt annat du kan hitta som tillbehör till Barbie.


Det som stör mig mest här är inte att man har EN av, typ 20 serier som är riktad till flickor. Det som stör mig är att man verkar tro att flickor inte tycker om att varakreativa och skapa och konstruera (det är liksom hela poängen med Lego). Detstör mig också att man är så jävla endimentionell på lego så man tror att detenda småflickor kan identifiera sig med är en överbloderad förbannadlattemorsa! Det är inte enns lego längre utan man har skapan någon konstigLego-Barbie där det enda som skvallrar om att det är lego är att City-cafétsitter på en grön platta med de så väl kända knottrorna på.

Vad hände med att göra leksaker för BARN?

Inga kommentarer: