tisdag 10 januari 2012

Av alla korkade TV program

Är det bara jag eller är det någon annan som har lagt märke till den flod av TV program om "vanliga" människor?

Det görs flera säsonger om galna tanter som köper osannolika mängder fryspåsar på Gekås i Ullared. Folk som köper en husvagn (för det är ju så spännande att se nya platser) och sen envisas med att besöka samma camping och ha exakt samma campingplats år efter år efter år.

Det senaste i denna trend verkar vara TV serier om utryckningspersonal. Man får se hur de medlar i fylleslagamål, tar hand om fulla tonåringar, bänder upp bildörrar och så vidare.

Gemensamt för alla dessa serier är att efter varje "dramatisk" händelse så sitter personen, som man precis fick se uppleva händelsen, och återger den exakt ord för ord. Alltså, man repeterar bara det man precis visade fast i ord. Måste vara ett sjukt billigt sätt att få ut många avsnitt med så lite material som möjligt. Men det är vansinnigt irriterande.

Men nu då! Nu tror jag att någon vunnit priset för den mest dödfödda TV serien i mannaminne, "tunnelbanan". Vi som bor här i stan vet hur vansinnigt tråkig och obeskrivligt osexig tunnelbanan är. Visste händer det drama men jag har bott här i hela mitt liv (bortsett från ett par år utomlands) men det mest uppseendeväckande jag har sett är AIK-supportrar som chartrar tunnelbanetåg och brölar att alla som gilla Djurgården är bögar, osv. Jag har väl också sett någon påtänd stackare bli ivägsläpad av vakter. Men nu sörrö så ska de juh få höga tittarsiffror. Så jag kan ge mig fan på att det kommer framställas som att vanligt folk som åker tunnelbana gör det med risk för livet och stockholmare är dryga, knarkande alkoholister hela bunten.

Fan, INGEN kommer ju våga åka till Stockholm längre. Framför allt kommer de få besökarna vi får inte våga åka tunnelbana (kanske inte heeeelt av ondo men ändå). Det betyder att de kommer köra bilen överallt istället. Men tänk er själva en hop med förare som är vana att köra bil i Säffle ska in och slåss i innerstadstrafiken! Det kommer ju vara totalt trafikkaos! Som om det inte var nog körigt att ta sig fram med bil i den här stan.

Jag ser med spänning fram emot skriverierna om vår "farliga" huvudstad. Om inte annat så kan jag ge mig tusan på att det kommer bli stökigare i tunnelbanan av alla mediakåta snorungar från hela landet som kommer göra allt i sin makt för att komma med i programmet.

Inga kommentarer: