måndag 28 november 2011

Jul, jul, strålande jul

Nu äntligen är min favorithögtid på hela året här! Julen! Åh, så jag älskar att tända adventsljus. Hänga upp kulor, tända stjärnor och ljusstakar, baka och laga mat i det oändliga och göra julkort. I helgen var det ju som bekant första advent. Detta firande hade förberetts så att på själva adventsdagen var det bara att släpa upp alla dekorationer medans lussebullsdegen jäste.

Tidigare i november har jag förberett genom att göra min traditionella bus-glögg. Jag kallar den så för att man kan bli ganska så glad av den om man dricker ett par muggar. Det är en rödvisglögg spetsad med congac. Ja, fint och starkt ska det vara. I år så roade jag mig även med att göra ett glöggexperiment. Jag tog lite vitvin, glöggkryddor (min egen lite hemliga blandning), det oranga på skalet från en apelsin och råsocker. Dessutom busade jag till det med en liten stjärnanis också. Det blev en mycket spännande brygd. Jag vet inte om den var så himla "glöggig" men god blev den!

Pepparkaksdegen var preppad sen någon vecka tillbaka så det bara var att skära mina skivor och grädda. Att hålla på med utsticksformar när Lill-Fisan fortfarande är för liten för att hjälpa till är inte något som jag tycker är något särskillt roligt.



Jag har faktiskt varit så rasande effektiv den här tiden så det enda som är kvar av julstöket är vörtbrödet och att göra färdigt julkorten. Måste beställa bilden på Lill-Fisan som ska klistras i nästan alla julkort. Tänk att jag innan jag fick barn avskydde jag julkort med små snoriga ungar och nu kan jag inte få plåga mina vänner snart nog med desamma.

1 kommentar:

Kristina sa...

Åh fin busglögg, som jag saknar den... När ska vi dricka? :) Jag vill ha pepparkaka å lussebulle med NUUUUU!