måndag 31 oktober 2011

Happy Halloween!

Här i Sverige är ju Halloween ett förhållandevis nytt fenomen. Ni som nu tänker börja skrika om att "Nähääää! Det är det inte alls det! Jag var ute och bus-eller-godisade när jag var liten!" tänk då på att jag är närmare medelålders så har det "funnits" i tio år är det ett förhållandevis nytt fenomen.

Traditionellt så är det ju nordamerikanerna som har gjort det till det stora sjå det är idag. I nordamerika sköts detta med mycket stil och etikett. Jag fick en gång i tiden lära mig hur detta ska gå till i Kanada. Naturligtvis så karvar man pumpor. Men det finns ett syfte med det. Det är nämligen så att om det inte lyser en pumpa utanför huset så ringer de små barnen inte på. Att det inte lyser någon pumpa är nämligen ett teckan på att man inte firar halloween och då kan man inte förvänta sig att de personerna ska vilja delta i trick-or-treat-leken.

De flesta mindre barn åtföljs av en förälder som står på trottoaren och väntar och ser till att barnen sköter sig (och att folk sköter sig mot barnen). Som dörröppnare är det viktigt att tänka på vad man ger för godis. Det ska vara fabriksförpackat godis, är det hemmagjort eller ej förpackat kommer barnen med största sannolikhet inte att få äta det godiset för sina föräldrar. Oftast är det inget problem eftersom butikerna fullkomligen håller på att explodera av kiloförpackningar fyllda med småförpackningar av fabriksförpackat godis.

Ikväll har jag för första gången, här i Sverige, blivit bus-eller-godisad. Jag blev jätteglad! Det var fyra stycken fantastiskt fina häxor som plingade på (trots avsaknad av pumpa, men jag tror inte det skulle uppskattas med brinnande pumpor i trapphus i flerfamiljhus) och unisont sa "bus eller godis!". Tyvärr hade jag totalt missat att ha godis hemma. Men tack vare att jag är en manisk bakare och mina kollegor inte är fullt så maniska bakverksätare så hade jag precis fyra halloween-cupcakes kvar.


De fyra häxorna såg i alla fall inte tokbesvikna ut utan ganska så glada och tyckte att de var fina. Mitt enda förtret med de här cupcakesen är att de inte blev bulliga och toppiga på ovansidan och jag vet fortfarande inte varför... Jag tror smeten blev lite för lös, men man vet ju aldrig! Jag hatar verkligen när jag misslyckas med mina bakverk. Det har varit en del sådant på sista tiden. Har jag tappat min bak-mojo?

1 kommentar:

Malin på pastill.nu sa...

Så söta! Vi fick ett bus eller godis-besök, men hade inget godis hemma så bad om bus, men det fick vi inte heller ;-)