söndag 17 juli 2011

När solen tittar fram över de Småländska skogarna

Jaaaaa! Det var sol igår och det är fortfarande soldis idag! Tjohooo, det måste vi fira med att sitta inne och blogga.

Ja, gårdagen bjöd verkligen på kalasväder. Det var så kalas att vi promenerade till snyltfarmor och viggade en fika. Det blev härligt avslappnat på balkongen med kaffe, kaka, bulla och en dyblöt Lill-Fisa som "tvättade" sin tröja i jordvatten. Ah, härligt! För er som inte vet vad jordvatten är så är det när en 1-åring får ett litet kar med vatten ute på en balkong att blaska lite i. Sedan kommer 1-åringen på att det vore oerhört mer intressant om man la 10-15 "grabbnävar" med jord i det här vattnen. då får man jordvatten.

För att fira det härliga vädret var vi tvugna att göra den eminenta Västerbottenpaj som jag har i mina receptgömmor. Eftersom farmor har en helt fantastisk trädgård med en lite kökstäppa så kunde jag lägga vantarna på alldeles pinfärska sockerärtor. Det passar alldeles fantastiskt till pajen.
Västerbottenpaj med strimlade sockerärtor
För att avrunda kvällen så gjorde jag mina härliga, härliga chokladmaränger. Jag gjorde de lite för stora denna gången. Enligt mig ska de vara ungefär som 2 minimarsmallows, inte större. Men denna gången blev de det. Däremot så hittade jag Vahlrona kakao i svärmors skafferi. Det är alltid trevligt att få jobba med högkvalitativa produkter. Naturligtvis förhöjde denna kakao marängerna, storleken till trots. De blev vansinnigt goda och dessutom så lyckades jag rota fram en alldeles fantastisk kakburk från början av förra seklet. Tänk va man kan hitta i svärmors gömmor!
Chokladmaränger i fina husburken
Som tidigare nämnts var de ju en Bondfilm igår, "Moonraker". Jag och svärmor satt och mumsade maränger och tittade på Bond.
Ja, han är lite småjönsig men kvinnan i filmen var inte så våpig som de brukade. Men är James Bond bögig? Nja, det kanske jag inte kan komma och påstå. Fast jag tycker att han är lite tramsigt smågay när han står och viftar med sina samlade "karatehänder" och försöker utföra något som ska likna kampsport. Fast det är ju antagligen en generationsfråga. Jag tillhör ju den Jackie Chan förstörda generationen. 1979, när filmen "Moonraker" spelades in, var det säkert så att de snygga kung-fu movesen hade Bruce Lee monopol på.

Inga kommentarer: