lördag 16 juli 2011

Bond, det är en härlig kille det!

Lugnet har lagt sig över farmors hus. Lill-fisan har efter mycket bråk somnat och jag och hennes pappa sitter i vardagsrummet och jäser. Jag fick datorn med iintöörneeett och han fick Smålandspostens Tv-bilaga. Han sitter och bläddrar och jag sitter och surfar (jag känner själv att jag är vinnaren här) och så börjar han prata.

Make: I kväll kommer det Bond-film på TV.
Jag: Mmmm... jag vet...

lite tystnad

Make: En grej jag alltid har irriterat mig på i Bondfilmer. Den här skurken i Moonraker, är det inte han som lyckades bygga en rymdstation som INGEN hade upptäckt. Den var helt hemlig.
Jag: Jo, det är ju lite lustigt om man tänker på det.
Make: Ja, var fan gömde han den? Bakom månen?!

Ja, Bondfilmerna är härliga och fantastiska. De är lätt jönsiga och Bond själv framställs som sådan alfahane så testosteronet bara borde sprutar ur TV-skärmen. Men ändå kan jag inte komma ifrån att de tidiga Bondisarna (Roger Moore och Sean Connery) är lite... hur ska jag säga... bögiga.

Ja, de förför våpiga fruntimmer till höger och vänster (hur får en kvinna jobb inom CIA när hon börjar gallskrika vid första mindre dramatiska händelse?) med härligt lökiga one-liners, men på något sätt blir det inte så himla karla-karligt. Jag vet inte varför. Missförstå mig rätt, jag gillar verkligen Bond och i synnerhet Sean Connery, men seriöst. Är inte den där smoking bärande, välpolerade ytan lite väl fjollig?

Men det kanske är det som gör honom så härlig och tilltalande. Just det faktum att han är lite fjollig. Jag menar, en svettig, blodig och skitig Bruce Willis från "Die Hard" hade knappast kommit undan med "What a lovely nothing you are almost wearing" när han hånglar upp frugan i slutscenen. Hade han hävt ur sig något sådant hade frugan börjat garva, vänt sig om och fnissande sagt "smell ya later" medans hon vinkande gick mot solnedgången ensam.

Skurkarna sen då i Bond-filmerna! De är också härliga. Alla skurkarna är mer eller mindre oattraktiva och de lyckas med de mest fantastiska saker.
  • Hålla en hel ö med fantastiska sandstränder helt obesökt av människor genom en myt om en ståldrake som sprutar eld. What?? Gick folk verkligen på den?
  • Gömma en mindre rymdanläggning för uppskjutning av raketer i en slocknad vulkankrater. Den hemliga rymdstationen har vi redan diskuterat.
Vad har vi mer? Oh! Jo!
  • En undervattensstation på havets botten som ingen har lyckats se men den ligger tillräckligt grunt för att den ska kunna stiga ovanför havsytan på ben som verkar drivas med hydralik eller något liknande.
  • Vi har också ett stort fett tanskepp som kan öppna fören och "svälja" u-båtar som tvingats i ytläge. Även denna båt verkar stört omöjlig att hitta utan att Bond själv agerar lockbete med en U-båt.

Skurkarna i Bondfilmerna lyckas bygga de mest fantastiska anläggningarna utan att någon stormakt i hela världen har den blekaste aning om vad som försigår. DET är fascinerande! Det och det faktum att våpen till kvinnor blir på allvar förförda av lökiga one-liners från en fjollig Britt!

Inga kommentarer: