måndag 2 maj 2011

Tankar om design och formgivning

Idag när jag kom hem så möts jag av en strålande glad dotter som faktiskt kom ut i hallen utan att hålla pappa i handen. Märk väl att detta är första gången det händer. Så ett litet "hurra" för lill-fisan tycker jag är på sin plats.

Hur som helst så ser jag en påse från en affär på hallbänken och undrar om maken och barnet har varit och handlat. Jodå, det hade dem och när jag undrar vad så säger maken med mystisk röst:
"Titta efter själv..."

Mmmmm, tänker jag, vad har det kommit hem för spännande sak nu, tittar i påsen och hittar.... svettband. Snacka om antiklimax. Jag sträcker fram dem mot honom och undrar om det var allt. Han rycker dem ifrån mig, sliter upp förpackningen och trär på dem på handlederna. Sedan står han tyst ett tag och beundrar sin nya svettband (?). Efter en stund utbrister han:
"Fan, va snygga dom är".
Det roliga med den kommentaren är att den levereras på ett sätt och med ett tonfall som antyder att det min man har på handlederna är en unik skapelse med en formgivning aldrig tidigare skådad.
mmm... ni ser vad det är
Svettbanden var svarta med AIKs emblem på ena sidan och Adidas logga på den andra. Naturligtvis kunde jag inte låta bli att skratta åt honom och påpeka, det ur min synvinkel, roliga med det hela. För allvarligt nu, hur speciellt kan det vara? Jo, tydligen är det speciellt nog för att min man ska be mig att utlysa en omröstning här på min blogg (vadå, bland alla mina 5 läsare?) om det snyggaste idrottsklubbsmärket.

Snyggheten är inte av anledningen "jag gillar Djurgården så därför tycker jag att deras märke är snyggast". Utan nu ska vi försöka kliva ur våra supporterkoftor och se objektivt på det här med design och formgivning av klubbmärken. Skriv gärna en kommentar om vad ni tycker och kanske en liten länk eller en bild till det märke ni hejjar på.

Let the games begin!

1 kommentar:

Malin på pastill.nu sa...

Hmmm.. jag kan inga utom AIK och DIF och dom är ju inte snygga nånstans, men tog ändå detta på allvar och googlade på idrottsmärke. Detta är vad jag fick upp:
http://www.google.se/search?q=idrottsm%C3%A4rke&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&hl=sv&tab=wi&biw=1400&bih=900
och tja, min röst faller på det där friidrottsmärket. En muskulös halvnaken man kan liksom aldrig vara fel.