lördag 30 april 2011

Sockertrend

Igår, när jag krypkörde hem via Essingeleden, så satt jag och lyssnade på ett radioprogramm som pratade om den nya sockertrenden. De pratade om att varenda bloggare bakar enorma mängder tårtor, kakor, cupcakes och allt i hysteriska färger med sjuka mängder frosting och marsipan. Vad som också nämndes  var att alla dessa människor var pinnsmala, så man undrade om de inte åt vad de bakade? Den enda som ansågs "normal" var sockerdrottningen Leila Lindholm.

Jag vet att det är många som inte gillar henne. Dessa människor anser att hon är lite som Carola, sjunger helt fantastiskt (makalösa recept) men man vill helst inte hör henne prata. Själv gillar jag Leila! Mycket av "mina" grundrecept är rakt av rippade från hennes böcker. En av anledningarna till att hennes recept är så fantastiska är, tror jag, att hon faktiskt äter sina egna saker och tycker att det är så gott att det blir lite okynnesätning också. Jag vet att det blir så för mig när jag gör hennes grejor.

Vansinnigt sockriga cupcakes, dekorerade av grannarnas barn.

En annan bak/konditoridol jag har är Jan Hedh. Det ska väl sägas att recepten i hans böcker ligger på en helt annan nivå än Leilas. Här är det hög nivå och det krävs nästan lika hög nivå av den som tillverkar sakerna. Men ack så gott det blir... Jag säger bara det att en hallonmousse blir inte lika god med bara gelatin och vispad grädde som den blir med med italiensk maräng, gelatin och vispad grädde. Det går inte att jämföra! Jag älskar att göra mousse och använda som tårtfyllning och då gör jag efter den gode herr Hedhs böcker. Visst, helt plötsligt blev projekteringen för en tårta 2 helger istället för 1 (om man inte är barnlös alltså och kan ägna hela dagarna ostört åt att stöka i köket) men det är såååå värt det!

När maken fyllde år så gjorde jag min första tårta, inte så himla snygg kanske men helt galet god. Då blandade jag sockerkaksbottnarna med nötmarängbottnar och ja, jag kan nog inte säga hur god den var. Sockerkakan var smaksatt med choklad och sen hade vi lager på lager med med hallonmousse och lemoncurdgrädde. Den blev helt fantastisk!
Kanske inte så snygg men vaaaansinnigt god
Som ni ser är den inte snygg. Det är veck på kanten till locket och kanske lite väl överdådig dekoration. Men några veckor senare fick jag möjlighet att ge mig på en tårta till min kära syster och den blev lite mer stilfull.

Tårta till syster

Denna tårta blev lite mer sobert dekorerad och jag hade även haft tid att studera hur man gör socker och marsipanblommor. Jag kan bara säga att YouTube är en guldgruva! Men även solen har sina fläckar så jag lyckades kavla locket lite för tunnt och lite för litet. Detta resulterade i både veck på kanterna och sprickor. Inte bra, men inget som inte gick att dekorera över. Detta arrangemang bestod av cocosbottnar fylld med jordgubbsmousse och limecurdgrädde. Inte så himla äckligt det heller!

Jag har ju tidigare konstaterat att jag har fallit pladask för denna sockertrend (jag har alltid gillat bak och matlagning men jag har nog skruvat upp bakandet ett snäpp). Jag är dock ingen pinnsmal bloggerska utan jag slafsar i mig mina kreationer med liv och lust. Egentligen kan man säga att det är en pinnsmal bloggerskas fel att jag hakat på sockertrenden. Det är helt ok, för det är sjukt kul med socker och jag vet de facto att den här bloggerskan vräker i sig sina bakverk. Kudos on you Fröken Pyssel!


1 kommentar:

Malin på pastill.nu sa...

Haha, tack ;-) Tyckte förövrigt att den första tårtan du gjorde var jättefin :-) Och så tycker jag det är roligt att det är så många som gör egna tårtor och grejer för det är verkligen tokigt uppskattat med fina tårtor på kalas. Om man ska betala för en tårta från ett konditori kostar det multum och de är inte i närheten så välarbetade och fina och goda som de tårtor som görs av privatpersoner (oftast).