tisdag 26 april 2011

Påsk med familjen Fis

Åh hallulelia va härligt det är med långledigt! Jag kan inte minnas när senast 4 dagar ledigt kändes som så himla lång tid, på ett positivt sätt.

Högtider handlar, för mig, till stor del om maten. Ja, jag erkänner, jag är fixerad vid mat, matlagning, bakning och allt annat som har med att förbereda något som kan förtäras eller att förtära att göra. Det här är nog egentligen den största anledningen till varför jag med en dåres envishet håller fast vid kristna högtider, det är en anledning att "go totally bonkers" i köket. Dock så är effekten av att ha småbarn att jag inte längre är fullt så manisk i köket. Men nog tusan ska det lagas mat! Tyvärr så blev vår lilla resa till skärgården inställd men med stor beslutsamhet så bestämde sig lilla familjen Fis att visst skulle det bli påsk och mys ändå!

I år skippade jag lammet helt och hållet. Det är tradition, tycker jag, med lam till påsk men sist vi gjorde lamstek så var den så gräsligt seg så det var inte gott. Maken tittade nu oroligt på mig i mataffären sa "måste vi verkligen ha lamm i år?". Nä, tänkte jag. Det måste vi inte! Det blev en smaskig helstekt rostasfilé till middag. Här kommer dock effekten av småbarn in. Hade det varit förr i tiden hade jag antingen gjort en rödvinssås (som fått stå och långsamt redusera hela dagen) eller en gräddig calvadossås som fått redusera lika länge den. Jag hade nog dessutom gjort någon raffinerad potatisrätt. Men nu blev det burk-Beasås och potatiskorketter. Men det är faktiskt gott det med.

Däremot var jag faktiskt TVUNGEN att göra en tårta. Jag menar, vi skulle ju trots allt vara 3 personer hemma och även om lill-fisan inte äter tårta och maken är måttligt förtjust i det hela så MÅSTE man ha en påsktårta. Det blev härliga chokladbottnar med smörkräm smaksatt med lime mellan bottnarna och veket glaserades med en chokladkräm så mäktig att Willy Wonka själv hade legat på mitt köksgolv och gråtit av avund. Naturligtvis tillverkades de mest utsökta dekorationerna i marsipan.
Det är så sjuuuukt roligt att göra tårtor!! Jag kan verkligen inte få nog! Det enda tråkiga är att man inte är det minsta lilla unik med sitt tårtbakande nuförtiden. Här i den virituella världen verkar det som om varenda kvinna i hela sverige bakar och dekorerar tårtor. Jag har fallit för ännu en trend!
Påsktårta hos familjen Fis

Jag gillar inte att falla för trender. Jag vill vara unik och skapa trender... Det är därför jag bloggar... eller?

1 kommentar:

Malin på pastill.nu sa...

Vad fin tårtan blev! Ser jättegod ut :-)